INFORMACJA O REALIZOWANEJ STRATEGII PODATKOWEJ PRZEZ ADOB SP. Z O.O.
ZA ROK PODATKOWY 2023
Informacja o Realizowanej Strategii Podatkowej przez Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Consultingowe ADOB Sp. z o.o. (dalej również jako „Spółka”) została sporządzona oraz opublikowana na podstawie art. 27c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym odInformacja o Realizowanej Strategii Podatkowej przez Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Consultingowe ADOB Sp. z o.o. (dalej również jako „Spółka”) została sporządzona oraz opublikowana na podstawie art. 27c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej jako „Ustawa CIT”). osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1800z późn. zm., dalej jako „Ustawa CIT”).
1. INFORMACJE OGÓLNE DOTYCZĄCE SPÓŁKI ORAZ GŁÓWNE ZAŁOŻENIA JEJ STRATEGII PODATKOWEJ
ADOB Sp. z o.o. (Spółka) została założona w 1990 roku. Spółka ma siedzibę w Poznaniu i została wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. Poznań, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000966321.
ADOB Sp. z o.o. to jeden z największych w Polsce producentów nawozów dolistnych. Specjalizuje się w produkcji chelatów mikroelementowych.
Oferuje na rynku krajowym i międzynarodowym nawozy przeznaczone do nawożenia upraw rolniczych, warzywniczych, sadowniczych, fertygacji i hydroponiki.
ełna informacja o przedmiocie działalności Spółki, oferowanych produktach i usługach znajduje się na stronie: www.adob.com.pl
Spółka prowadzi działalność w sposób etyczny i odpowiedzialny społecznie.
Kwestie podatkowe są i były traktowane przez Spółkę z należytą starannością. Rozliczenia podatkowe są dokonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.
2. INFORMACJE O STOSOWANYCH PRZEZ PODATNIKA PROCESACH ORAZ PROCEDURACH DOTYCZĄCYCH ZARZĄDZANIA WYKONYWANIEM OBOWIĄZKÓW WYNIKAJĄCYCH Z PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO I ZAPEWNIAJĄCYCH ICH PRAWIDŁOWE WYKONANIE
Spółka płaci podatki zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi zasadami i przepisami. W ten sposób Spółka dąży do przestrzegania zarówno litery, jak i ducha prawa.
Spółka przygotowuje i składa wszystkie wymagane zeznania podatkowe, dostarczając kompletne, dokładne i terminowe informacje wszystkim właściwym organom podatkowym. W tym celu Spółka zatrudnia odpowiednio wykwalifikowanych i przeszkolonych specjalistów podatkowych zatrudnionych w Nouryon i/lub angażuje renomowanych zewnętrznych doradców podatkowych, którzy rozumieją działalność Spółki.
Spółka zobowiązuje się prowadzić działalność w sposób etyczny i odpowiedzialny również w kwestiach podatkowych. W zarządzaniu sprawami podatkowymi, pracownicy Spółki muszą przestrzegać Regulaminu Pracy Spółki.
Wszelkie decyzje są podejmowane przez Spółkę przede wszystkim na podstawie rozważań ekonomicznych i biznesowych, a nie podatkowych.
W odniesieniu do transakcji z podmiotami powiązanymi Spółka przestrzega przepisów dotyczących cen transferowych oraz zasady ceny rynkowej w tym zakresie.
Spółka dąży do otwartego i konstruktywnego dialogu z organami podatkowymi poprzez ujawnianie istotnych faktów i okoliczności. Spółka odpowiada na zapytania organów podatkowych w odpowiednim czasie, aby pomóc w ocenie zgłoszeń i ujawnień oraz wynikającej z tego odpowiedzialności podatkowej.
Spółka korzysta z systemu ERP oraz innych narzędzi informatycznych, które wspomagają pracowników w prawidłowym i terminowym wypełnianiu obowiązków Spółki wynikających z przepisów prawa podatkowego.
Spółka posiada proces zarządzania i kontroli podatkowej, który zapewnia, że odpowiednie funkcje są świadome ryzyka podatkowego i mają wystarczający wgląd, aby odpowiednio adresować te ryzyka.
Do działań zapobiegających powstawaniu ryzyka podatkowego należą m.in.: bieżąca analiza obowiązujących przepisów oraz planowanych nowelizacji, monitorowanie praktyki organów podatkowych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych, współpraca z zewnętrznymi kancelariami prawnymi i doradztwa podatkowego, czy udział w adekwatnych szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych.
W ocenie Spółki posiadane procedury i procesy pozwalają na właściwe zarządzenie funkcjami podatkowymi oraz ograniczenie obszarów ryzyka podatkowego.
3. INFORMACJE O STOSOWANYCH PRZEZ PODATNIKA DOBROWOLNYCH FORMACH WSPÓŁPRACY Z ORGANAMI KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ JI SKARBOWEJ
W roku 2023 Spółka nawiązała dobrowolne formy współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej i następnie złożyła dwa wnioski o interpretację prawa podatkowego w zakresie podatku u źródła.
4. INFORMACJE O REALIZACJI PRZEZ SPÓŁKĘ OBOWIĄZKÓW PODATKOWYCH NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ, WRAZ Z INFORMACJĄ O LICZBIE PRZEKAZANYCH SZEFOWI KRAJOWEJ ADMINISTRACJI SKARBOWEJ INFORMACJI O SCHEMATACH PODATKOWYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 86A § 1 PKT 10 ORDYNACJI PODATKOWEJ (OBOWIĄZKOWE UJAWNIENIE INFORMACJI), Z PODZIAŁEM NA PODATKI, KTÓRYCH DOTYCZĄ
Ze względu na zmianę formy działalności 1 czerwca 2022 r. – ze spółki jawnej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością – pierwszy rok podatkowy, za który Spółka złożyła rozliczenia podatkowe, był krótszy niż rok kalendarzowy i trwał od czerwca do grudnia 2022. Rok 2023 był pierwszym pełnym rokiem, za który Spółka złożyła rozliczenia podatkowe jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Spółka złożyła roczne zeznanie podatkowe oraz inne wymagane ustawą CIT deklaracje / informacje. Spółka wywiązywała się również z funkcji płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.
Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka co miesiąc, w ustawowym terminie, składała jednolite pliki kontrolne oraz informacje podsumowujące.
Spółka pełni funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenie społeczne wobec swoich pracowników. Spółka w ustawowym terminie złożyła do właściwych urzędów skarbowych deklaracje PIT-4R oraz PIT-11.
Spółka jest podatnikiem podatku od nieruchomości. Spółka złożyła deklarację DN-1 oraz opłaciła podatek od nieruchomości.
Spółka w roku 2023 nie przekazała informacji o schematach podatkowych.
5. INFORMACJE O TRANSAKCJACH Z PODMIOTAMI POWIĄZANYMI W ROZUMIENIU ART. 11A UST. 1 PKT 4 USTAWY O CIT, KTÓRYCH WARTOŚĆ PRZEKRACZA 5% SUMY BILANSOWEJ AKTYWÓW W ROZUMIENIU PRZEPISÓW O RACHUNKOWOŚCI, USTALONYCH NA PODSTAWIE OSTATNIEGO ZATWIERDZONEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO SPÓŁKI, W TYM PODMIOTAMI NIEBĘDĄCYMI REZYDENTAMI PODATKOWYMI RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Spółka w roku finansowym 2023 dokonywała transakcji z podmiotami powiązanymi (w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT), których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów Spółki. Transakcje te dotyczą zakupów produktów chemicznych od Zakładów Chemicznych „Złotniki” S.A. oraz Spółka (jako pożyczkobiorca) zawarła umowy pożyczek oprocentowanych ze swoim udziałowcem.
6. INFORMACJE O PLANOWANYCH LUB PODEJMOWANYCH PRZEZ PODATNIKA DZIAŁANIACH RESTRUKTURYZACYJNYCH MOGĄCYCH MIEĆ WPŁYW NA WYSOKOŚĆ ZOBOWIĄZAŃ PODATKOWYCH PODATNIKA LUB PODMIOTÓW POWIĄZANYCH W ROZUMIENIU ART. 11A UST. 1 PKT 4
W roku finansowym 2023 nastąpiła zmiana właściciela Spółki i 100% udziałów Spółki zostało nabytych przez Nouryon Chemicals International B.V., podmiot zarejestrowany w Holandii.
Nabycie to miało miejsce 3 stycznia 2023 r.
W 2023 roku, oprócz wspomnianej powyżej restrukturyzacji, Spółka nie przeprowadziła ani nie planowała żadnych działań restrukturyzacyjnych, w tym takich, które mogłyby wpłynąć na wysokość zobowiązań podatkowych Spółki.
7. INFORMACJA O ZŁOŻONYCH PRZEZ SPÓŁKĘ WNIOSKACH O WYDANIE OGÓLNEJ INTERPRETACJI PODATKOWEJ (O KTÓREJ MOWA W ART. 14A PAR. 1 ORDYNACJI PODATKOWEJ), INTERPRETACJI PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO (O KTÓREJ MOWA W ART. 14B ORDYNACJI PODATKOWEJ), WIĄŻĄCEJ INFORMACJI STAWKOWEJ (O KTÓREJ MOWA W ART. 42A USTAWY O PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG) LUB WIĄŻĄCEJ INFORMACJI AKCYZOWEJ (O KTÓREJ MOWA W ART. 7D UST. 1 USTAWY O PODATKU AKCYZOWYM)
W 2023 roku Spółka złożyła do Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do IP BOX.
8. INFORMACJE DOTYCZĄCE DOKONYWANIA ROZLICZEŃ PODATKOWYCH SPÓŁKI NA TERYTORIACH LUB W KRAJACH STOSUJĄCYCH SZKODLIWĄ KONKURENCJĘ PODATKOWĄ WSKAZANYCH W AKTACH WYKONAWCZYCH WYDANYCH NA PODSTAWIE ART. 11J UST. 2 USTAWY Z DNIA 15 LUTEGO 1992 R. O PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB PRAWNYCH I NA PODSTAWIE ART. 23V UST. 2 USTAWY Z DNIA 26 LIPCA 1991 R. O PODATKU DOCHODOWYM OD OSÓB FIZYCZNYCH ORAZ W OBWIESZCZENIU MINISTRA WŁAŚCIWEGO DO SPRAW FINANSÓW PUBLICZNYCH WYDANYM NA PODSTAWIE ART. 86A § 10 ORDYNACJI PODATKOWEJ
W roku podatkowym 2023 r. Spółka nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.